Koszyk
Wysyłka
Razem 0,00 zł

Dlaczego warto jeść kiszonki?

Dlaczego warto jeść kiszonki? Każdy z nas wie doskonale, że nieodzownym elementem diety powinny być świeże warzywa oraz owoce.

Niestety w naszym klimacie dostęp do nich jest nieco ograniczony w chłodniejszych sezonach. Owoce i warzywa importowane z dalekich krajów nie zawsze spełniają nasze oczekiwania co do smaku, natomiast lokalne produkty nie zachwycają różnorodnością. Co więc robić, aby na talerzu codziennie znalazła się odpowiednia porcja witamin? Warto sięgnąć po kiszone warzywa, które towarzyszą nam tradycyjnie od wieków. Kiszonki to produkty fermentowane, pełne nie tylko witamin, ale także zdrowych bakterii kwasu mlekowego wpływających pozytywnie na pracę układu pokarmowego, a także co nie jest powszechnie wiadome, na pracę układu nerwowego.

Kiszone warzywa

Kiszona kapusta czy kiszone ogórki od lat goszczą na polskich stołach, jednak warto sięgać także po inne rodzaje kiszonych warzyw. W ofertach sklepów z żywnością ekologiczną znajdziemy także kiszone buraki, kiszone pomidory, kiszona papryka, a nawet kiszone cytryny czy kiszona marchewka. Dodatki takie jak ziele angielskie, liście laurowe lub czosnek czy sos sojowy sprawiają, że kiszonki nabierają wyrazistego smaku i z powodzeniem nadają się do serwowania ich w postaci surówki.

Do kiszenia nadają się właściwie wszystkie warzywa, jednak kiszona cukinia czy kiszony seler to wciąż produkty mniej popularne. Kiszone owoce i warzywa pozwalają na urozmaicenie diety w sezonach, kiedy dostęp do świeżych smacznych produktów jest utrudniony. Warto też pamiętać, że są to naturalne probiotyki wspomagające mikroflorę jelitową i pomagające przez to budować odporność organizmu.

Bakterie kwasu mlekowego, pożyteczny składnik kiszonek

Domowe kiszonki przez lata cieszyły się ogromną popularnością, głównie dlatego, że ich przygotowanie jest dość proste. Gospodynie co roku przygotowywały samodzielnie ogórki kiszone, w domach pojawiały się beczki kiszonej kapusty. Przed Bożym Narodzeniem królowały kiszone buraki, z których soku przygotowywano wigilijny barszcz. W ten sposób zapewniano sobie dostęp do zdrowych i pełnych witamin produktów. Współcześnie, kiedy przez cały rok można kupić większość warzyw i owoców, mało kto zaprząta sobie głowę, przygotowując własne kiszone produkty. A szkoda, bo kiszonki warzywne i kiszone soki to najłatwiejszy sposób na uzupełnienie diety w witaminy i bakterie probiotyczne będące produktem fermentacji mlekowej. Kwas mlekowy powstający w procesie kiszenia wspomaga pracę przewodu pokarmowego, łagodzi stany zapalne i odbudowuje naturalną florę bakteryjną.

Łatwe przygotowanie kiszonej kapusty

Kapusta kiszona to najprostszy sposób na rozpoczęcie przygody z domowymi kiszonkami. Jej przygotowanie nie wymaga właściwie żadnych umiejętności kulinarnych. Do jej przygotowania wykorzystywane są jedynie naturalne składniki, które można kupić w każdym sklepie lub na targu. Idealnie jest kisić w beczce, jednak równie dobrze można wykorzystać do tego odpowiednie pojemniki plastikowe lub nawet duże słoiki. Należy jednak sprawdzić, czy dany rodzaj plastiku nie wchodzi w reakcję z kwasami.

Pierwszym etapem jest poszatkowanie kapusty, możesz połączyć ją z drobno startą marchewką. Następnie dodaj przyprawy, oprócz ziaren ziela angielskiego możesz wrzucić kilka ziaren kolendry czy liść laurowy. Nie zapomnij o dodaniu łyżki soli na każdy kilogram kapusty. Kolejnym etapem jest umieszczenie mieszanki w wybranym pojemniku i solidne jej ugniecenie, powinien pojawić się sok. I tyle, reszta dzieje się sama. Pojemnik pozostawiamy w temperaturze pokojowej, proces fermentacji rozpocznie się już w trakcie kilku dni. Czas kiszenia zależy od tego jak bardzo kwaśną kapustę lubisz. Po osiągnięciu odpowiedniego poziomu zakwaszenia należy wynieść ją do chłodnego pomieszczenia.

Kiszone pomidory i inne warzywa

Kiszenie ogórków, pomidorów, buraków czy innych warzyw jest równie proste. W przypadku buraków warto podzielić je na mniejsze części, pozostałe kisimy w całości. Podczas przygotowywania przetworów z ogórków wiele osób do kiszenia dodaje nie tylko koper oraz czosnek, ale także liście wiśni lub czarnej porzeczki. W trakcie kiszenia poszczególne smaki łączą się ze sobą, dając wyjątkowo dobry efekt. Kiszone warzywa umieszcza się zwykle w słoikach i zalewa się je zimną wodą z dodatkiem czosnku, soli i przypraw. Aby rozpoczął się proces kiszenia, niezbędna jest także temperatura pokojowa. W ten sposób łatwo uzyskać zdrowe kiszonki, które przez cały rok będą wspierać procesy metaboliczne i obniżać ryzyko zachorowania.

Zdrowa dieta uzupełniona o kiszonki (jak choćby najpopularniejsze w naszym kraju ogórki czy kapusta) pozwala utrzymać optymalny poziom cholesterolu. To także mniejsza podatność na zakażenia bakteryjne i ogólnie lepsza odporność. Witamina C i inne witaminy znajdujące się w kiszonkach są też dużo lepiej przyswajane niż te z aptecznej półki. Jeżeli chcesz więc zadbać o zdrowie swojego układu pokarmowego, a także urozmaicić swoją dietę, często sięgaj po kiszone specjały. Kiszone ogórki, czy sok z kiszonych buraków to prawdziwa skarbnica witamin oraz mikroelementów, a zawarty w nich kwas mlekowy wspomaga trawienie i wzmacnia układ odpornościowy. Reasumując, warto postawić na kiszenie i rozważyć dodanie kiszonek do swojej codziennej diety, choćby wybierając wysokiej jakości naturalne kiszonki z naszego sklepu!

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuj Więcej informacji Odrzuć