Koszyk
    Sałata rzymska, zdrowa, wytrzymała, do smażenia i na grilla
    Sałata rzymska, wspaniała, podsmażona z parmezanem, czosnkiem i prażonymi orzechami
    Sałata rzymska, zdrowa, z witaminą B, C, wapniem, potasem i magnezem
    Warzywa zielone różne, do koktajli, na kanapkę, sałatę z dressingiem

Wartości odżywcze

Zawiera m.in.:

Węglowodany – 3,29g, błonnik – 2,1g, witaminy C – 4mg, B, A, E, K, wapń, potas – 247mg, fosfor, magnez, foliany

Kaloryczność

17 kcal / 100g

Indeks glikemiczny

10 niski

Opis produktu

Sałata rzymska jest krucha, wytrzymała, ma ciemnozielone, podłużne, sztywne liście i lekko gorzki smak. Popularna jest w Europie Zachodniej, ale również w Afryce, Azji, Ameryce i Australii. 

Pochodzenie

Pochodzi z rejonów Morza Śródziemnomorskiego i Bliskiego Wschodu. Uprawiano ją już w starożytności, głównie w celu łagodzenia dolegliwości bólowych. Do Polski trafiła dzięki Królowej Bonie w połowie XVI w.  

Właściwości i zastosowanie

Sałata rzymska jest niskokaloryczna. Zawarta w niej witamina A wspomaga nasz wzrok, dodatkowo jest silnym antyoksydantem i poprawia wygląd naszej skóry, chroniąc ją przed starzeniem. Spora ilość witaminy C chroni organizm przed przeziębieniem, infekcją, wspomaga odporność. Witamina K wraz z wapniem utrzymuje kości w dobrym stanie zapobiegając osteoporozie. Jest niezbędna w procesie krzepnięcia krwi. Potas obniża ciśnienie krwi, utrzymuje odpowiednie napięcie mięśni i odpowiada, m.in. za przekazywanie impulsów elektrycznych między komórkami. Zawarty w sałacie beta-karoten jest naturalnym filtrem przeciwsłonecznym, zapobiega przebarwieniom na skórze i redukuje zły cholesterol co z kolei zapobiega miażdżycy. Ze względu na swoją wytrzymałość sałata może być smażona, grillowana lub duszona. Wspaniale smakuje we wszystkich surowych sałatkach. Można ją połączyć z owocami, warzywami, mięsem i bakaliami. Klasyczną sałatkę Cezar, gdzie podstawą jest sałata rzymska również można wzbogacić, np. kawałkami kurczaka. Najlepiej smakuje w towarzystwie serów pleśniowych, drobiu, orzechów, pomidorów, awokado i tuńczyka. Kruche liście wykorzystuje się do kanapek, tortilli, hamburgerów. Serwuje się na nich dania ze zbóż, np. tabbouleh. Arabską sałatkę z kaszą bulgur, dużą ilością natki pietruszki, cytryną, miętą, czasami z orzeszkami pini. Bogactwo składników odżywczych sałaty rzymskiej warto wykorzystać. Zatem na zdrowie!

Pozostałe informacje:

  • Jednostka miary (nadrzędna): szt.

Co zyskasz
stosując

  • Beta-karoten 

    pozwala na dłużej zachować opaleniznę, zapobiega przebarwieniom na skórze, obniża cholesterol

  • Potas

    reguluje ciśnienie, hamuje rozwój nadciśnienia tętniczego

  • Kwas foliowy

    jest wykorzystywany w syntezie DNA, bierze udział w rozwoju mózgu i rdzenia kręgowego płodu, zapobiega rozwojowi niedokrwistości u dziecka

Przepisy
  • Przepis
Beza Pavlova
Beza Pavlova
Trudność wykonania
Czas 30 min + 90 min pieczenia
Czytaj dalej
  • Przepis
Ziemniaki faszerowane na grilla
Ziemniaki faszerowane na grilla
Trudność wykonania
Czas 20 minut + 10-15 minut pieczenie
Czytaj dalej
  • Przepis
Grillowane pieczarki portobello z nadzieniem
Grillowane pieczarki portobello z nadzieniem
Trudność wykonania
Czas 20 minut
Czytaj dalej
  • Przepis
Cukinia grillowana
Cukinia grillowana
Trudność wykonania
Czas 10 min
Czytaj dalej
  • Przepis
Babka cytrynowa
Babka cytrynowa
Trudność wykonania
Czas 50 min
Czytaj dalej
Poprzedni
Następny
Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuj Więcej informacji Odrzuć