Koszyk
    Szpinak, zdrowy, do zupy, sałatek na surowo, nadzienie do naleśników
    Szpinak, wspaniały składnik zupy, koktajli, smoothie, bogaty w minerały
    Sałatka ze szpinakiem, źródło witamin, z fetą, pomidorami, oliwkami, czerwoną cebulą

Wartości odżywcze

Zawiera m.in.:

Węglowodany - 3,6 g ( w tym cukry proste - 0,4 g), błonnik - 2,2 g, witamina B, A, E, K, C - 28,1mg, potas - 558 mg, wapń - 99mg, magnez, sód, żelazo, kwas foliowy, luteina, zeaksantyna

Kaloryczność

23 kcal / 100 g

Indeks glikemiczny

32 niski

Opis produktu

Szpinak, roślina warzywna, dorasta do 50 cm nad ziemią, a jej korzeń palowy potrafi urosnąć do 180 cm pod ziemią. Liście mogą mieć różne odcienie i kształty. Znane są odmiany tej rośliny z czerwonymi liśćmi. Szpinak zbiera się przed kwitnięciem.

Pochodzenie

Pochodzi ze środkowo-zachodniej Azji. Do Europy przybył ok IX w. z Persji. Obecnie najwięcej się go produkuje w Chinach, Korei, Japonii i Pakistanie. U nas najbardziej popularne są liście młodego szpinaku, tzw. baby szpinak. Historia głosi, że królowa Francji Katarzyna Medycejska, tak bardzo lubiła szpinak, że na dworze podawano go codziennie.

Właściwości i zastosowanie

Perskie ziele, tak dawniej nazywane były zielone liście szpinaku, zawiera prawie wszystkie witaminy i minerały. Bogate jest w witaminę A, C, wapń, potas i sód. Poza tym: witaminy B,E,K, jod, fosfor, mangan, miedź, żelazo, kwas foliowy, beta-karoten, luteinę, zeaksantynę i błonnik. Wartości odżywcze szpinaku wspomagają wzrok, pracę mózgu, układ kostny, pracę mięśni. Przeciwutleniacze, takie jak witamina C, chronią nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, czyli hamują procesy starzenia się. Poza tym zielone liście zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę, pomagają w procesach odchudzania, hamują uczucie głodu i  pomagają w rozkładaniu się tłuszczów. Dodatkowo szpinak poprawia nastrój, dzięki obecności w swoim składzie tryptofanu - aminokwasu, zwanego potocznie hormonem szczęścia.  To zielone warzywo można stosować na surowo, gotować na parze lub smażyć. Należy pamiętać, że im niższa temperatura i krótszy czas gotowania tym mniejsza utrata wartości odżywczych warzywa. Szpinak najczęściej stosuje się do dań makaronowych i sałatek. Aby nadać mu ostrzejszy, bardziej wyrazisty smak wystarczy dodać czosnku, soli, pieprzu lub gałki muszkatołowej. Dobrze łączy się z serami pleśniowymi, oscypkiem, fetą, parmezanem. Sprawdza się w towarzystwie owoców, np. cytrusowych czy oliwy z oliwek. Świetnie smakuje w tartach, tortillach, pesto, naleśnikach i pierogach. Warto wspomnieć, że szpinak duszony bądź gotowany zmniejsza swoją objętość. Natomiast, żeby liście utrzymały swój zielony, intensywny kolor należy je podczas obróbki skropić sokiem z cytryny. 

Pozostałe informacje:

  • Jednostka miary (nadrzędna): szt.

Co zyskasz
stosując

  • Witamina K 

    zapobiega osteoporozie, wzmacnia kości, zwiększa chłonność wapnia

  • Magnez

    zmniejsza nadpobudliwość, koi nerwy, poprawia myślenie i pamięć

  • Luteina

    poprawia kondycję oka i chroni przed rozwojem zaćmy i zwyrodnieniem plamki żółtej

  • Zeaksantyna

    zapobiega stopniowej degeneracji plamki żółtej, rozwojem zaćmy, wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego

Przepisy
  • Przepis
Beza Pavlova
Beza Pavlova
Trudność wykonania
Czas 30 min + 90 min pieczenia
Czytaj dalej
  • Przepis
Ziemniaki faszerowane na grilla
Ziemniaki faszerowane na grilla
Trudność wykonania
Czas 20 minut + 10-15 minut pieczenie
Czytaj dalej
  • Przepis
Grillowane pieczarki portobello z nadzieniem
Grillowane pieczarki portobello z nadzieniem
Trudność wykonania
Czas 20 minut
Czytaj dalej
  • Przepis
Cukinia grillowana
Cukinia grillowana
Trudność wykonania
Czas 10 min
Czytaj dalej
  • Przepis
Babka cytrynowa
Babka cytrynowa
Trudność wykonania
Czas 50 min
Czytaj dalej
Poprzedni
Następny
Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuj Więcej informacji Odrzuć